Apple (AAPL) onthulde maandag de iPhone 16 en toonde daarmee aan dat het bedrijf zich blijft richten op de basis bij productlanceringen, in plaats van direct de concurrentie aan te gaan in de AI-race.
Zoals onze Dan Howley opmerkte, gaat Apple voorzichtig en weloverwogen om met AI, en introduceert het zijn nieuwe AI-systeem, genaamd Apple Intelligence, stap voor stap om te voorkomen dat een slechte eerste indruk de reputatie van hun AI schaadt.
Aan de andere kant liet de presentatie van maandag een bedrijf zien dat niet overhaast technologie op de markt brengt waarvoor het nog geen juiste toepassing heeft gevonden. In plaats daarvan legt Apple de nadruk op zijn marketingkracht en gebruikservaring, waardoor zelfs de meest alledaagse functies aantrekkelijk lijken.
Naast de gestroomlijnde maar incrementele AI-functies lanceerde het bedrijf AirPods met een gehoorapparaatfunctie, een Apple Watch die slaapapneu kan detecteren, en een telefoon met satellietverbinding voor noodgevallen. Deze drie bestaande apparaten werden gepresenteerd in een herkenbaar pakket met de kenmerkende branding van Apple, intuïtieve gebruikservaring en al goed bekende producten.
Het lijkt alsof het bedrijf de laaghangende vruchten plukt in plaats van voortijdig de nog rijpende AI-innovaties van de hogere takken te halen.
Apple is sinds ten minste 2016 op zoek naar zijn volgende grote stap, toen de verkoop van iPhones begon te stabiliseren omdat mensen hun oude telefoons bleven gebruiken, aangezien deze nog prima functioneerden. Incrementele verbeteringen aan camera’s en schermen werden minder opgemerkt — en waren zeker niet gevraagd. Het jaarlijkse refrein van “beste batterij ooit” maakte minder indruk toen batterijen na twee jaar nog steeds goed bleven werken.
Met hardware die te goed werkt om snel vervangen te worden, moest Apple zich richten op andere onderdelen van zijn steeds groter wordende aanbod, vooral op diensten.
Beleggers hopen dat kunstmatige intelligentie het probleem van de afnemende hardwareverkoop voor Apple zal oplossen, zoals ze hopen dat de technologie ook voor veel andere problemen een oplossing zal bieden. Maar velen zien de huidige en toekomstige toepassingen van AI nog steeds als een oplossing op zoek naar een probleem — leuke functies wellicht, maar met een momenteel vage toepassingsmogelijkheid voor zowel bedrijven als consumenten.
AI kreeg veel aandacht tijdens het evenement, maar het feit dat de presentatie ook in het teken stond van veiligheidsfuncties, maakt duidelijk dat Apple zijn portfolio divers houdt, de verwachtingen rond AI beheerst en de focus op het ecosysteem en de diensten van het bedrijf legt. Zoals Bank of America-analist Wamsi Mohan schreef: de nieuwe apparaten “zijn gericht op het aantrekken van meer gebruikers naar het ecosysteem.” Hoewel de telefoons dezelfde prijs hebben (een knipoog naar de getemperde inflatie?), zal de satellietfunctie een nieuwe inkomstenbron worden zodra de gratis proefperiode van twee jaar afloopt.